Thuismeten van bloeddruk
We leven in een steeds meer digitaal wordende wereld. Patiënten hebben een groeiende behoefte aan digitale vormen van communicatie. Daarnaast ziet het er naar uit dat huisartsen een tekort aan mankracht gaan krijgen. Redenen voor koepelorganisatie Alphen op één lijn om op zoek te gaan naar andere manieren van werken. Met voordelen voor patiënt en praktijk. Zoals het thuismeten van bloeddruk.
“Als coördinator AOEL ben ik ondersteunend voor de processen rondom ict en kwaliteit. Ik raakte in gesprek met onze leverancier van ons keteninformatiesysteem. Zij vertelden mij dat ze bezig waren met het ontwikkelen van een digitaal platform voor patiënten. Samen met twee huisartsen, die al veel affiniteit met ict hebben en rondliepen met plannen voor zelfmanagement voor een specifieke groep patiënten, kwamen we uit op een pilot voor het thuismeten van bloeddruk voor de laagcomplexe doelgroep. Een eenvoudige handeling waarvoor patiënten meerdere keren per jaar naar de praktijk moeten komen.”
De pilot
We maakten een selectie van zo’n 300 patiënten met een hoge bloedruk, die daarvoor medicatie hebben en gebruik maken van mijngezondheid.net. Van de 100 patiënten die op de voorlichtingsbijeenkomst kwamen, hebben er 80 meegedaan aan de pilot. Deze pilot duurde een jaar en bestond uit een eerste consult op de praktijk, drie keer een thuismeting en een afsluitende jaarcontrole bij de huisarts. Alle patienten kregen een bloeddrukmeter mee naar huis. In een speciale app of via een webportal konden ze hun waarden invoeren. De assistenten werden getraind om deze ingevoerde waarden in te zien en hoe ze response konden geven op het bericht.
Voor- en nadelen
De assistenten waren in het begin wat huiverig. Ze waren bang dat ze het persoonlijk contact met de patiënt zouden verliezen. De communicatie via het systeem bleek echter juist heel informeel en laagdrempelig te zijn (alleen smiley’s werkten niet…). De patienten vonden het thuismeten erg prettig, ze waren geen tijd kwijt aan een praktijkbezoek en konden rustig in hun eigen omgeving meten. Sommige patienten die eerst niet onder controle kwamen, bleken op deze manier wel trouw hun bloeddruk te meten. Wat wel werd gemist waren automatische herinneringen als een patiënt geen bloeddrukmeting had ingevoerd. De controle of de patiënten afgelopen periode wel metingen hadden ingevoerd, moesten de assistenten nog handmatig doen.
Het vervolg
Na de pilot is de leverancier verder gaan bouwen aan een nieuwe portal. Daarin worden onze wensen voor, zoals automatischereminders, ingebouwd. Ook willen we graag zien dat de bandbreedte van de bloedruk kan worden ingesteld, zodat de patiënt zelf direct ziet of de meting binnen de streefwaarden is.
Andere toepassingen
In deze tijden van digitalisering moeten we veel meer kijken naar wat we patienten kunnen bieden. Denk bijvoorbeeld aan vragenlijsten voorafgaand aan een consult bij chronische aandoeningen. Het bespaart de huisarts en POH’er tijd en deze tijd kan aan betere zorg besteed worden. En zie leeftijd niet als valkuil: een van mijn 80-jarige patiënten bleek verslaafd te zijn aan zijn I-pad en kan niet wachten tot er meer digitaal mogelijk is. Wat dat betreft moeten wij als zorgverlener vaker een drempel over dan de patiënt.”