Na ontvangst van de signalen heeft het Knooppunt om input gevraagd bij de huisartsen over de samenwerking met Rivierduinen.
- Welke knelpunten worden ervaren?
- Welke wensen voor verbetering zijn er?
In hoofdlijnen kwamen de volgende punten naar voren:
- Er is behoefte aan betere communicatie tussen Rivierduinen en de huisartsen.
- Er is meer uitleg over Rivierduinen nodig; wat is het aanbod, waar moet je zijn? Wie zijn de medewerkers van Rivierduinen?
- De telefonische bereikbaarheid kan beter, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een verwijsnummer voor verwijzers. Het algemene nummer is vaak onbereikbaar.
- Er is behoefte aan snel overleg met een psychiater of deskundige collega zonder vaak doorverbonden te worden.
- Er is behoefte aan bij en nascholing of consultatiemogelijkheden.
- Er zou een mogelijkheid moeten zijn voor een warme overdracht bij het uitschrijven van een patiënt in plaats van de huisarts voor een voldongen feit plaatsen bij uitschrijven.
In een structureel gepland overleg werken we deze verbeter ideeën stapsgewijs uit.
De eerste verbetering: Er is al een telefonische verwijzers lijn van Rivierduinen, die was alleen nog niet bekend bij de huisartsen en was ook nog niet makkelijk vindbaar op de website.
Op de site van Rivierduinen is het nummer snel vindbaar via de link: https://rivierduinen.nl/ik-wil-iemand-verwijzen/
Dit nummer wordt dagelijks bemand door o.a. GZ psychologen die vragen kunnen beantwoorden en kunnen opschalen met hun achterwacht. Dit nummer kan gebeld worden voor alle GGZ vragen betreffende patiënten die huisartsen hebben.
Huisartsen kunnen Rvierduinen 24/7 bereiken op 088-2244333
Binnen kantoortijden hoort u een keuzenmenu:
Kies 1 voor spoedbeoordeling van of over bekende cliënt bij GGZ Rivierduinen. Het gesprek komt binnen bij ons klantcontactcentrum met prioriteit.
Kies 2 voor spoedbeoordeling van of over niet-bekende cliënt bij GGZ Rivierduinen.
Cliënt 18 jaar en ouder – blijft u aan de lijn. U wordt doorgeschakeld naar onze PEH (Psychiatrische Eerste Hulp)
Cliënt jonger dan 18 jaar – kies 1. Het gesprek komt binnen bij ons klantcontactcentrum met prioriteit.
Kies 3 voor overige vragen. Het gesprek komt binnen bij ons klantcontactcentrum zonder prioriteit.
Buiten kantoortijden - U wordt direct doorgeschakeld naar onze PEH (Psychiatrische Eerste Hulp)
In de vervolg overleggen met GGZ Rivierduinen worden onderwerpen als warme overdracht, mogelijkheden voor rechtstreeks contact met behandelaren en werking van de crisisdienst verder uitgewerkt.